Barneønske

He! Jeg er en kristen gutt, som helt siden jeg gikk på ungdomsskolen har vært interessert i andre gutter. Imidlertid har jeg foreløpig ikke latt følelsene mine få utløp, og lever egentlig helt fint med det. Det jeg lurer på er hvordan bibelen stiller seg til det, hvis jeg noen gang skulle få barn. Har et sterkt barneønske, og håper og tror at jeg vil kunne være en god far en gang i framtiden. Vil det være feil hvis jeg oppdro et barn alene, eller eventuelt sammen med en annen mann? Eller vil jeg det være bedre hvis jeg forsøker å finne meg en kone, selv om jeg føler at jeg tiltrekkes mest av gutter? Håper på svar :-)
Hilsen gutt 19

Hei Gutt 19!

Takk for spørsmålene. Du har flere av dem her, så jeg prøver å dele det litt opp. Jeg forstår spørsmålene dine slik:

  1. Kan du oppdra et barn alene?

  2. Kan du oppdra et barn sammen med en annen mann?

  3. Vil det være bedre om du finner deg en kone?

  4.

Ut ifra det du skriver i de første setningene dine virker det som at du er ganske reflektert over hva bibelen sier om homofili. Dersom du vil lese noe mer om dette kan du lese svaret på dette spørsmålet: Bibelen om homofili.

Det er ganske store spørsmål du kommer med her og vi vil anbefale deg å finne noen du kan snakke med. Kanskje en pastor eller en annen voksen som du stoler på?

  1. Ut i fra Bibelen kan vi ikke finne noe som spesifikt sier at man ikke kan oppdra barn alene, noen ganger er dette helt nødvendig hvis for eksempel den ene av foreldrene dør eller ved skilsmisse. Men det er ikke optimalt å vokse opp uten mor eller far. Da Gud skapte menneskene som mann og kvinne i sitt bilde, var dette nettopp fordi både mannen og kvinnen er nødvendig for å vise en større del av gudsbildet enn de kan gjøre hver for seg (1. Mos 1.27). Dette er også viktig for barna som vokser opp. Menn og kvinner har forskjellige gode egenskaper som barna trenger. Det er også svært verdifullt for barn å vokse opp i en familie der mor og far elsker hverandre og er trofaste mot hverandre. Så selv om noen er nødt til å oppdra barn alene, tror vi ikke det er riktig å planlegge dette. En annen sak er at man av naturlige årsaker må være både en mann og en kvinne for å få et barn. Det er også vanskelig å få innvilget adopsjon uten at man er to foreldre.

  2. Når det gjelder det å oppdra et barn sammen med en annen mann blir det litt mer problematisk. Som du kan lese i spørsmålet og svaret ovenfor, så er Bibelen klar på at homofilt samliv er en synd på lik linje med mange andre ting. Derfor må vi konkludere med at dette ikke er riktig i forhold til Guds ord.

  3. Du sier at du tiltrekkes mest av gutter, men sier ikke noe om du noen gang har vært forelsket i jenter eller om du bare får denne typen følelser i forhold til gutter. Men hvis det er slik at du ikke tiltrekkes av jenter vil du heller ikke kunne gi følelsesmessig respons i et kjærlighetsforhold til en jente. Da vil det heller ikke være riktig overfor en jente å gifte seg med henne. Det er i alle fall ikke riktig å gifte seg med noen bare fordi man ønsker seg barn.

  4.

Det at du har et sterkt barneønske viser at du er glad i barn. Husk at du kan være til stor glede og velsignelse for mange barn uten å ha barn selv, for eksempel hvis du tar en utdannelse der du kan jobbe med barn hver dag. Det er svært verdifullt at flere menn velger slike yrker. Du kan også gjøre en kjempeviktig jobb i en menighet eller frivillig organisasjon der du kan investere tid og krefter på barn som trenger at noen er glad i dem. Det finnes veldig mange barneledere, søndagsskolelærere, trenere og ungdomsarbeidere som gjennom et langt liv har hatt utrolig stor betydning for barn og ungdommer. For noen voksne kan dette være like meningsfullt som å ha egne barn.

En liten anbefaling til slutt. Bruk tid i bønn over dette. Det er ikke sikkert at du får svaret du ønsker, men Gud hører alltid våre bønner og vi kan komme til han med alt! Vi håper at du har fått svar på noe av det du lurer på, og ønsker deg Guds velsignelse.

Vi vil også anbefale deg å  lese disse historiene:

Hvordan kan jeg være homofil hvis jeg er kristen? / Fra en av de tause stemmene i homofili-debatten.