Er hun for ung?

Hei! :) Jeg tror jeg er forelsket i en jente. Jeg er 18 og hun er bare 14. Er hun alt for ung for meg? Er jeg ekkel? Tips?

Hei kjære deg.

Det er naturlig å være forelsket, og det er ganske vanlig at man kan bli forelsket i noen som er yngre eller eldre enn seg selv. 4 års aldersforskjell er ikke så mye i seg selv, men siden dere er i tenårene kan det bety ganske mye. Aldersforskjell betyr mindre jo eldre man blir og handler mest om modenhet og livssituasjon. Selv om hun er voksen for alderen og virker moden, utvikler man seg likevel mye i denne fasen av livet.

Jenter blir ofte forelsket i eldre gutter, og noen 14 år gamle jenter ville synes at det var veldig stas og status å ha en kjæreste på 18 år. Men dersom dere ble kjærester nå, ville maktbalansen være skjev mellom dere og hun ville sannsynligvis ha vanskelig for å passe inn og passe sammen med deg og din vennegjeng.

Først og fremst bør du tenke gjennom hva du vil med denne jenta. Ser du på henne som en fremtidig ektefelle, eller er du forelsket og ute etter litt moro?  Du bør ta hensyn til at en 14 åring er i utvikling og har bruk for å utvikle sin egen personlighet og selvstendighet uten å måtte tilpasse seg en kjæreste. Den man liker som 14 åring er sjelden den man liker når man blir eldre, et brudd er vondt og fører ofte til kjærlighetssorg og skuffelse som det kan ta lang tid å kommer over.

Dersom du mener alvor med denne jenta, vil vi nok likevel anbefale deg å vente med å bli kjærester til hun blir noen år eldre. Du kan utvikle et godt og solid vennskap med henne og slik finne ut om dere vokser sammen eller fra hverandre, og om dere er glad i hverandre mer enn en flyktig forelskelse.

Lykke til.

Les også:

Er 14 og 20 pr stor aldersforskjell
14 år og forelsket i 19 åring
Er det galt å være sammen med en 7.klassing
14 år og stupforelsket i en 26-åring

Med vennlig hilsen GuttogJente.no