Kjæresten sliter med porno

Hei! Kjæresten min og jeg har vært sammen i to år, og nå er vi forlovet. Han sliter masse med porno, og er veldig åpen med meg om det. Både jeg og han syns det er veldig vanskelig, og han prøver alt han kan for å klare å slutte. Jeg ser hvor mye han ønsker og slutte, og hvor grusomt han syns det er... Han klarer seg ofte i lange perioder uten, men plutselig så er han tilbake i den onde sirkelen. Vi ber masse til Gud om dette, og vil virkelig ha hjelp! Dette er noe som er veldig vondt for meg, og tanken på at han ser på andre damer seksuelt er vond. Har dere kontrete tips til hvordan han kan klare å slutte? Og hvordan jeg som kjæreste kan hjelpe han?

Hilsen jente (18)

Hei og takk for spørsmålet

Det er dessverre veldig mange som sliter med akkurat det som du beskriver. Den lette tilgangen til porno på internett gjør at mange ungdommer begynner tidlig med å se på porno, og mange blir avhengige av porno slik at de ikke klarer å slutte. Mange sliter med dårlig selvbilde og dårlig samvittighet fordi de bruker porno. Det er også blitt mer vanlig at unge menn har problemer med å fungere seksuelt med ektefellen sin fordi de har sett for mye porno. Porno ødelegger mange ekteskap, og det er derfor viktig å bli fri fra porno før man gifter seg.

Porno påvirker det såkalte belønningssystemet i hjernen vår slik at blant annet stoffet dopamin øker kraftig i hjernen hver gang man ser på porno. Dette skaper en berusende følelse i øyeblikket, men etterlater en følelse av tomhet og savn etterpå. Nettopp fordi pornografiske bilder og spesielt videoer skaper slike store svingninger i dopamin i hjernen, blir hjernen lurt til å tro at porno er nødvendig for å ha det bra. Dette er den samme mekanismen som gjør at man blir avhengig av andre ting, slik som for eksempel gambling, alkohol og narkotika.

Derfor er det svært viktig å forstå at pornoavhengighet ikke går over av seg selv, noe dere begge har fått merke. Den eneste måten å bli fri på er å slutte helt å se på porno over en lang periode på flere måneder. En del har fortalt at de også måtte slutte å onanere for å klare å slutte med porno. Men selv etter en lang periode uten porno, er det viktig å vite at man lett kan sprekke igjen selv om man bare utsettes for litt pornografisk materiale. Dette er helt parallelt til det som skjer med en tørrlagt alkoholiker som bare tar et lite glass vin eller en tidligere røyker som bare tar en eneste røyk. Begge står i stor fare for å gå tilbake til start og gå inn i en ny periode med avhengighet.

Nå som vi har tilgang på internett over alt, kan det være veldig krevende å helt unngå porno, særlig når man sliter med avhengighet. For å bli fri må man innse at porno er skadelig for vårt forhold til andre mennesker og at avhengighet ødelegger livet vårt. Det er tydelig at dere ser alvoret i dette. Da har dere også motivasjonen som må til for å betale prisen for å bli fri. Dere bør prøve å finne ut hvilke situasjoner som gjør det vanskelig ham å stå imot fristelsen til å se på porno, og prøv så langt det er mulig å unngå disse situasjonene. Det kan også være lurt for han å være ekstra på vakt når han er trøtt, ensom, sint eller sulten. I slike situasjoner er det vanskeligere å stå imot fristelser.

Det kan for eksempel være nødvendig for han å være konsekvent med å ikke være på internett de siste to timene før han legger seg, oppbevare telefonen og datamaskinen i et annet rom om natten.

Det finnes flere nettsteder som gir hjelp til mennesker som sliter med pornoavhengighet.

www.xxxchurch.com

www.fightthenewdrug.org

Et nettsted som ikke er kristent men som har mye informasjon om skadevirkningene av porno er Your Brain on Porn. De som har laget siden deler ikke vårt syn på ekteskapet som den eneste rammen for sex, men de har likevel mange gode tips om hvordan man kan bli kvitt porno som en del av livet sitt.

www.yourbrainonporn.com

Det er veldig bra at dere ber til Gud og at dere står sammen i denne kampen. Det er dessverre mange gutter som skjuler dette problemet for kjæresten sin. Det er likevel viktig for kjæresten din å finne en betrodd person som han er ansvarlig overfor og som jevnlig vil spørre om hvordan det går. I tillegg vil vi oppfordre dere sammen som par til å søke hjelp hos en pastor eller sjelesørger som kan hjelpe dere videre. Nettleseren x3watch kan sende e-post til en ansvarlig person hvis man prøver å gå inn på en nettside som inneholder porno. Dette kan gjøre det litt mindre fristende å sprekke.

Når man kutter ut porno, er det også viktig å ikke isolere seg men i stedet prioritere venner og sosiale relasjoner. Noen får god hjelp av å trene eller bruke tid på hobbyer. Vi tror også det er veldig viktig med åndelig fellesskap i en menighet.

Vi anbefaler dere å lese disse artiklene på GuttogJente.no:

Avhengig av porno/ Fri fra porno/ 5 skritt til frihet fra porno/ Et gutteliv fylt av fristelser/ Tre løgner pornoen forteller deg/ Porno - hvorfor ikke?