Skal, skal ikke? Og alle har en mening.

Jeg har datet en fyr en stund nå og sliter med å finne ut av om vi burde ta ting videre. Utfordringen min er at ALLE har sine meninger om dette. Mamma, nære venninner, mentor, venner generelt osv.. Jeg blir gal! Hvordan stenge ute andre folk sine tanker men på samme tid vite hvilke meninger som faktisk bør tas hensyn til? Og hvordan høre sin egen stemme midt oppi alt dette? Den blir så lett påvirket.

Hei og takk for spørsmålet ditt.

Det høres ut som du står i en vanskelig situasjon. Det er ikke alltid lett å vite veien videre. Det er selvfølgelig bare du som kan vite hva som er rett for deg, men det er også dumt å stenge helt ute alle råd fra de rundt. Du sier ikke noe om hva slags meninger alle de andre har, om alle de er enige, eller om det er mange ulike meninger som bare gjør deg forvirret. Men generelt sett så er det viktig å lytte til hvordan de som kjenner deg tenker om den du vurderer å bli sammen med. Noen ganger kan de se ting som du selv ikke ser, for spesielt dersom du er veldig forelsket i vedkommende, vil du gjerne ikke lytte til advarende stemmer, noe du lett kan kunne angre på senere. Du bør derfor høre og vurdere det de sier, finne ut om det er noe fakta i det og så kan du vurdere om det er noe du er enig i og/eller vil ta hensyn til. Er det noe du har oversett og hvorfor sier de det de sier, har de sin egen agenda, eller tenker de på deg? Du kan heller ikke bli sammen med noen fordi alle andre vil det, du må ha dine egne grunner for hvorfor du vil gå videre i forholdet eller ikke. Det er ikke nok at alle andre synes han er kjekk.

For å sortere tankene dine, hva som er dine tanker og hva som er alle andre sine tanker, så kan du være litt konkret og skrive ned en liste; for og imot argumenter fra andre og dine. Så tar du vare på de gode poengene og forkaster det som ikke er noe hold i.

 Les også artikler på nettsiden vår og bruk dem aktivt inn i vurderingen din.

På jakt etter den rette
Hvordan kan jeg vite om han er den rette
Hvordan finne den rette
Forelsket i den rette
Om det å få seg kjæreste
Hvordan vet to kjærester at de passer sammen
60 ting å snakke med kjæresten sin om
Usikker på om hun er den rette

Bruk god tid, det er ingen grunn til å forhaste seg inn i et forhold, og det er mange ting man kan finne ut av med hverandre før en går videre i forholdet. Det kjennskapet dere får til hverandre i denne prosessen vil være verdifullt for dere begge.

Lykke til.